Elke werkgever moet een arbeidsreglement opmaken vanaf het moment dat er één werknemer in dienst is. Ook wanneer je een uitzendkracht of een werknemer via flexi-job tewerkstelt, moet je over een geldig arbeidsreglement beschikken.
Wat is een arbeidsreglement?
Het arbeidsreglement bundelt de regels die binnen jouw onderneming gelden en bevat onder meer verplichte bepalingen over:
- de arbeidsduur en rusttijden;
- de wijze en het tijdstip van loonbetaling;
- verschillende rechten en plichten;
- sancties bij tekortkomingen;
- de wijze waarop werknemers hun recht op beroep kunnen uitoefenen tegen deze sancties.
Moet ik een kopie van het arbeidsreglement ook altijd bezorgen aan mijn werknemers?
Ja. Een arbeidsreglement is pas juridisch afdwingbaar als:
- het correct werd opgesteld en bekendgemaakt;
- en de werknemer er een afschrift van heeft ontvangen.
Wordt het reglement gewijzigd? Dan moet je ook een kopie van de wijzigingen of de nieuwe versie bezorgen. Enkel een aanplakking volstaat niet.
Wat als je geen arbeidsreglement hebt?
Een werkgever die geen geldig arbeidsreglement opstelt, riskeert een sanctie van niveau 2 volgens het Sociaal Strafwetboek. Ook bij gebrekkige bekendmaking of foutieve wijzigingsprocedures kunnen geldboetes volgen.
Bovendien kan je het arbeidsreglement niet inroepen tegen een werknemer als hij er geen exemplaar van heeft ontvangen. De bepalingen van het arbeidsreglement zijn dan juridisch niet afdwingbaar.
Heb je vragen over het opstellen of wijzigen van je arbeidsreglement?
Twijfel je of jouw arbeidsreglement in orde is? Of stel je er voor het eerst één op?
Neem dan contact op met HR Legal via ons contactformulier, hello@hrlegal.be of +32 474 429 481. Wij begeleiden je van a tot z bij het opstellen, nakijken of actualiseren van je arbeidsreglement.